vacature
OSB Amsterdam is op zoek naar een
(adjunct)directeur
die vanuit onderwijskundige visie creëert en presteert
Salariëring: schaal 14 cao-VO | 0.8 – 1.0 fte
OSB Amsterdam onderzoekt bestuurlijke samenwerking met het Ir. Lely Lyceum per 2024. Hierbij is de verwachting dat de huidige functie van de directeur-bestuurder gesplitst wordt. Daarmee zal de adjunct-directeur als directeur integraal verantwoordelijk worden voor het reilen en zeilen op de gehele school.
de school
OSB Amsterdam heeft in de traditie van haar vijftig jarig bestaan leerlingen altijd benaderd als jonge mensen die zich in de breedte moeten kunnen ontwikkelen: persoonsvorming, socialisatie en kwalificatie zijn begrippen die hierbij centraal staan.
OSB staat voor een school waarmee je later verder komt. Leerlingen worden al vroeg meegenomen in toekomstige vaardigheden en de oriëntatie op beroepen en bedrijven zodat leerlingen weten waarvoor ze leren en welke stappen zij kunnen maken.
Daar waar veel scholen juist vroeg op ‘niveau’ selecteren, stelt OSB de selectie uit. Het is voor iedereen op school een opdracht om de leerlingen door een verlengde, heterogene brugperiode gelegenheid te bieden om zichzelf te ontdekken en te ontwikkelen. Bij het eigen onderwijsconcept (kring-werkfase-kring) staan differentiatie, samenwerkend leren en reflectie centraal. Het concept staat als een huis en binnen de kaders van heterogeniteit wordt het huis nu doorontwikkeld, zodat leerlingen zelf meer keuzevrijheid krijgen, meer eigen verantwoordelijkheid en zelf projecten kunnen kiezen en zo hun eigen ontwikkeling nog meer kunnen sturen. Samengevat in het motto van de OSB “imagine”.
De leerlingenpopulatie is een mooie mix, er is uitstekende leerlingbegeleiding en een krachtige zorgstructuur voor die leerlingen die extra ondersteuning kunnen gebruiken om hun schoolloopbaan goed te doorlopen.
de organisatie
De schoolorganisatie van OSB is opgebouwd uit meerdere deelscholen: drie deelscholen onderbouw met heterogeen samengestelde klassen, twee deelscholen bovenbouw vmbo-breed en één deelschool bovenbouw havo/vwo.
De (adjunct)directeur vormt na de bestuurlijke fusie samen met de zeven deelschoolleiders de schoolleiding van OSB Amsterdam. Je legt verantwoording af aan de bestuurder. De schoolleiding wordt ondersteund door de stafafdelingen Personeel en Organisatie, Financiën en Huisvesting en ICT en de medewerkers kwaliteitszorg en Passend Onderwijs. Besluitvorming en evaluatie van (de hoofdlijnen van) het onderwijskundig beleid vinden plaats in de schoolleiding.
de opdracht
Je bent verantwoordelijk voor het onderwijs en de organisatie van OSB Amsterdam en geeft onderwijskundig leiding aan de zeven deelschoolleiders en staf. Als (adjunct) directeur zorg je dat het onderwijs binnen de OSB-traditie verder wordt ontwikkeld met zorgvuldige inzet van alle beschikbare middelen. Thema’s daarbij zijn: verdere professionalisering, onderwijsontwikkeling, profilering en kwaliteit.
profiel
Ben jij de (adjunct)directeur die we zoeken?
De OSB Amsterdam streeft naar méér diversiteit in onze schoolleiding. Het maakt niet uit waar je bent geboren, wat je gelooft of van wie je houdt, maar wel of je enthousiast bent over het onderwijs op de OSB Amsterdam.
Dan blijkt het volgende uit je cv en sollicitatieformulier:
- leidinggevende ervaring aan professionals in het voortgezet onderwijs
- ervaring in bedrijfsvoering in het onderwijs (formatieplanning, roosters, financiën, HR, ICT).
- inzicht in (maatschappelijke) ontwikkelingen in een grote stad
- ervaring met implementatie van onderwijsontwikkeling
- een afgeronde HBO of Academische opleiding
In de gesprekken met jou laat je zien dat je beschikt over:
- Leiderschap: je beschikt over natuurlijk gezag, betrekt collega’s bij de besluitvorming en hakt de lastige knopen door. Je hebt een brede blik en een actieve opstelling en eigen visie om als (adjunct)directeur te sturen op verdere ontwikkeling van het gezamenlijke schoolbeleid.
- Organiserend vermogen: je draagt bij aan organisatorische rust met heldere procedures en handzame werkdocumenten en een goede planning. Je stelt eer in een soepel lopende school. Je houdt bij het ontwikkelen van nieuwe strategieën en plannen rekening met alle verschillende organisatieonderdelen.
- Ontwikkelingsgericht: je bent actief bezig met het verbeteren van vaardigheden en talenten van anderen door het geven van constructieve feedback, coaching, opleidingsmogelijkheden en opdrachten die een beroep doen op hun capaciteiten en hun ontwikkeling
- Samenwerkend vermogen: je bent een echte teamspeler, werkt graag samen en zet in op draagvlak verbreden voor verandering en innovatie. Je bent nieuwsgierig, geïnteresseerd in wat er speelt, hebt overzicht om van daaruit nieuwe contacten of verbanden te leggen.
- Communicatieve vaardigheden: je bent in staat op alle niveaus relaties met mensen op te bouwen en te onderhouden, je stelt anderen op hun gemak, bevordert harmonie en consensus door diplomatiek optreden bij onenigheid en potentiële conflicten met het oog op verbinding .
informatie
de procedure
Overweeg je om te solliciteren?
Belangrijk voor je agenda:
Je kunt solliciteren via de website van Parcours Partners tot vrijdag 10 maart 9.00 uur. Je kunt alleen solliciteren met het sollicitatieformulier.
Kennismakingsgesprekken en selectiegesprekken vinden plaats op 21 en 23 maart.
De eerste ronde selectiegesprekken vinden plaats op 29,30 of 31 maart. De tweede ronde selectiegesprekken worden gepland in de week van 3 april.
Een referentieonderzoek en een assessment kunnen deel uitmaken van de procedure.