vacature
De Stichting voor Voortgezet Onderwijs Gouda (StOVOG) heeft een vacature voor een
Lid College van Bestuur tevens rector van het Coornhert Gymnasium
Functie omvang: 1.0 fte | Salarisindicatie: bestuurderscao VO
Het lid van het College van Bestuur functioneert in een gelijkwaardige verantwoordelijkheid met drie collega bestuurders. Als eerste is er verantwoordelijkheid voor de stichting StOVOG en daarnaast een belangrijke taak als rector van het Coornhert Gymnasium.
StOVOG
De Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Gouda (StOVOG) verbindt drie VO-scholen verspreid in Gouda. Op zes schoollocaties wordt praktijkonderwijs, mavo, havo, vwo en gymnasium aangeboden. In totaal worden circa 2700 leerlingen in hun leerproces begeleid door meer dan 300 medewerkers.
De missie van StOVOG is om voor iedere leerling, ongeacht achtergrond de beste toekomst mogelijk te maken. Door te investeren in betekenisvol en toekomstgericht onderwijs, stimulerend personeelsbeleid, goede materiële randvoorwaarden en door efficiënt samen te werken wordt de missie op de scholen daadwerkelijk vormgegeven.
StOVOG heeft een bijzondere organisatievorm. Zij wil de nadruk leggen op ruimte voor autonomie en eigen ontwikkeling van de drie scholen van StOVOG (Coornhert Gymnasium, GSG het Segment en GSG Leo Vroman). De bovenschoolse ondersteuning is daarom kleinschalig en intern georganiseerd. De bestuurlijke leiding van StOVOG is belegd bij een College van Bestuur van vier leden die binnen hun functie tevens leidinggeven aan één van de scholen of het stafbureau.
de school
Het Coornhert Gymnasium is één van de oudste scholen in Nederland en vervult als categoraal gymnasium een belangrijke onderwijstaak in de Goudse samenleving en de regio. Gymnasiaal onderwijs betekent zeker niet dat het onderwijs als traditioneel te typeren is. Het Coornhert Gymnasium is een innovatieve school die leerlingen extra uitdagingen biedt met Makeronderwijs, Onderzoeken en Ontwerpen, Masterclasses, verbredingscursussen, projecten en Olympiades. Er wordt bij de meeste vakken met uitsluitende digitale leermiddelen gewerkt die in eigen huis ontwikkeld zijn.
Door het onderwijs aan te bieden in kernlessen van 80 minuten voor 80% van de onderwijstijd en keuzelessen van 40 minuten voor de overige lestijd krijgen leerlingen de mogelijkheid om voor een belangrijk deel hun eigen intellectuele en persoonlijke ontwikkeling vorm te geven. Leren kiezen is onderdeel van de begeleiding
Een tweetal commissies (onderwijs, communicatie) en een procesgroep, samengesteld uit sectieleiders, adviseren schoolleiding en staf. Voortdurend moet de balans worden gevonden tussen structuur en flexibiliteit om leerlingen én docenten alle mogelijkheden geven zich individueel te ontplooien.
de opdracht
Het lid van het College van Bestuur functioneert in een gelijkwaardige verantwoordelijkheid met drie collega bestuurders. Als eerste is er verantwoordelijkheid voor de stichting StOVOG en daarnaast een belangrijke taak als rector van het Coornhert Gymnasium.
Alle ontwikkelingen hebben een flinke wissel getrokken op het team van het Coornhert Gymnasium; maatwerk in aansturing van betrokken academici en de vinger aan de pols houden zijn dan van belang om een gezond en veilig werkklimaat te waarborgen.
De kwaliteit van het onderwijs op orde houden én leerlingen een goede ondersteuningsstructuur bieden vergen aandacht . Het Coornhert Gymnasium is op weg naar een nieuwe organisatiestructuur volgend jaar. De schoolleiding zal dan bestaan uit een rector, een plaatsvervangend rector/bouwleider,twee bouwleiders en een coördinator leerlingondersteuning. Zorgen voor positionering van de leidinggevenden en rolvastheid bij alle geledingen zijn belangrijke aandachtspunten.
profiel
Past u in het profiel?
Uit uw cv blijkt dat u beschikt over
- leidinggevende ervaring in het (voortgezet) onderwijs
- bestuurlijke ervaring
- kennis van innovatief en toekomstgericht (gymnasiaal) onderwijs
- ervaring in het omgaan met soms sterk uiteenlopende belangen en percepties.
Uit gesprekken met u blijkt dat u beschikt over de volgende competenties:
- Boegbeeld zijn: u bent zich bewust van uw voorbeeldrol en representeert in persoon de kernwaarden van de onderwijsorgansiatie. U zet “ de toon” in de organisatie als het gaat om de werkcultuur. U heeft een duidelijke visie op de onderwijskundige opdracht van de organisatie en kunt daarbinnen de verschillende belangen van de deelorganisaties herkennen en een plaats geven.
- Strategisch inzicht: u heeft kennis van strategische beleidsvoering en kunt de geformuleerde strategie doelmatig inzetten binnen de organisatie en/of deelorganisatie(s).U kunt gevarieerde scenario’s van te voeren beleid overzien en meenemen in het traject van de strategische beleidsvoering.
- Leiderschap: u kunt een inhoudelijke bijdrage leveren aan de positionering van de organisatie door zorg te dragen voor de inrichting van de besturing en de organisatie.U kunt zorgdragen voor interne samenwerking en verbinding.
- Rolvastheid: u bent in staat in uw functioneren vrijwel ieder moment te handelen vanuit een sterk rolbewustzijn van uw functie als bestuurder en in uitvoerende zin als eindverantwoordelijke voor een van de scholen van StOVOG.
- Persoonlijke professionaliteit: u weet kennis en vaardigheden en persoonlijke eigenschappen te combineren tot effectief persoonlijk gedrag.U heeft het vermogen te reflecteren op het eigen handelen en waar nodig uw gedrag aan te passen.
informatie
de procedure
Overweegt u om te solliciteren?
U kunt tot uiterlijk maandag 25 mei 08.00 het sollicitatieformulier met cv indienen. U kunt alleen solliciteren met het sollicitatieformulier.
Belangrijk voor uw agenda:
Voorrondegesprekken vinden plaats op woensdag 10 juni. De data voor de selectiegesprekken met de benoemingsadviescommissie worden nog vastgesteld.
Een assessment kan deel uitmaken van de procedure.