Hoe krijg je vanaf vandaag alleen nog maar docenten die iets toevoegen aan jouw school? In “De beste mensen!” kun je lezen waarom het verspilling is om docenten te werven zonder te appelleren aan hun specifieke toegevoegde waarde. Daarnaast lees je hoe je dat kunt organiseren in eigen beheer, op je eigen school.
Een hartstochtelijk pleidooi om de persoonlijke kracht van docenten te erkennen en te zoeken. Een praktisch stappenplan dat je in staat stelt een professionele werving- en selectiecultuur te ontwikkelen, die helemaal aansluit bij de eigenheid van je school.
Abonneer je op de nieuwsbrief en ontvang direct een gratis voorpublicatie!
Een paar reacties:
Carla Jansen schrijft:
Een vlot geschreven en prettig leesbaar boek met herkenbare praktijkvoorbeelden. Als je boek uit hebt, heb je de opzet van een compleet en goed doordacht werving- en selectietraject voor docenten cadeau gekregen. Je kunt er meteen mee aan de slag en vraagt je na het lezen wel af waarom je het zelf niet zo hebt kunnen bedenken, zo logisch is het. De titel slaat niet alleen op de nog te werven docenten. Het boek nodigt je ook uit om bij het vormgeven van een selectieprocedure de kwaliteiten van de beste mensen in je school in te zetten. Als ik nog schoolleider was zou ik er meten mee aan de slag gaan.
Beste Marike,
Ik heb jouw boek met veel interesse gelezen. Een heel mooi werk en een mooi overzicht met vele handige tips en (althans voor mij) een behoorlijk aantal eye-openers! Eigenlijk heb ik me nooit zo gerealiseerd dat het aannemen van een leraar net zo belangrijk is als het aannemen van een directielid. Heel leuk vond ik de gedachte om open docentendagen te organiseren, tamelijk uniek! De diplomacheck is ook zo’n handige. Ik heb dit nog nooit meegemaakt, laat staan zelf uitgevoerd. STARR ken ik en ik vind het een mooie methode. Jouw uitbreiding met het opdrachtgerelateerd interview is een prima toevoeging in het instrumentarium van een overigens lastig onderwerp. De vele door jou gegeven voorbeelden zijn “uit het leven (de praktijk) gegrepen”. Kortom Marike: een heel mooi boek, van harte aanbevolen.
Jim Collins, schrijft in “Good to Great”, eerst de goede mensen aan boord! Dan volgt de visie “vanzelf”. En Marzano laat zien dat 2/3 van het schoolresultaat wordt bepaald door de kwaliteit van onze docenten. En toch, we steken veel tijd en energie in het werven van schoolleiders, en slechts een fractie in het werven van een nieuwe docent.
Marike schrijft, zoals ze zelf zegt, over een open deur. En dat is het ook, maar wat weerhoudt ons er dan van om meer energie te steken in het werven van goede docenten? Het lijkt wel een productiefactor die je alleen maar hoeft uit te drukken in bevoegdheid en fte.
Het is waar, als we werven voor een docentfunctie hopen we natuurlijk heel erg dat we die docent binnenhalen die niet alleen leuk lesgeeft, maar dat hij of zij ook een belangrijke bijdrage levert aan onze ambities. Maar werven we daar ook expliciet op?
Marike Jonker laat zien hoe je meer kunt doen dan nu om de beste mensen binnen te halen. Dat kwaliteit contextgebonden is, is een observatie die ook een waarheid is als een koe. Maar wat doen we met die kennis? Marike gebruikt haar expertise en ervaring bij het werven van schoolleiders en bestuurders voor een nieuwe kijk op het werven van docenten. Het resultaat is een goed leesbaar boek dat je in één ruk uitleest.
Dag Marike,
Gefeliciteerd met de uitgave van je boek ! Wat heb je een mooi en prettig leesbaar boek geschreven. Dichtbij de praktijk ! Precies wat er nodig is. Een goed initiatief. Je hebt beslist een punt gemaakt.
Het filmpje met Paul Rösenmuller is geweldig. Je passie spat er van af. Veel succes !
We zijn benieuwd naar jouw reactie die je hieronder kunt achterlaten.