vacature
Stichting Fioretti Teylingen is op zoek naar
een directeur voor het Fioretti College Hillegom
die met plezier werkt aan verbinding en ontwikkeling
functieomvang: 1,0 fte | salarisschaal: max 15 (CAO VO)
organisatie
Het Fioretti College Hillegom kent een structuur van onderwijshuizen waarbinnen één team in een eigen ruimte integraal verantwoordelijk is voor het onderwijs. Leerlingen worden begeleid door coaches bij hun individuele leerproces. De structuur staat ten dienste van een helder pedagogisch en didactisch klimaat van geborgenheid en sociale veiligheid en biedt houvast aan leerlingen en medewerkers.
Vier teamleiders geven leiding aan de zeven onderwijshuizen en zij vormen samen met de adjunct-directeur onderwijs en de directeur de schoolleiding. Teamleiders worden ondersteund door coördinatoren die zich vooral bezighouden met organisatorische zaken. Vakgroepen zijn georganiseerd in leergebieden.
Het Fioretti College Hillegom is onderdeel van de Stichting Fioretti Teylingen en is van onderscheidende betekenis voor de leerlingen en samenwerkingspartners in de regio Duin- en Bollenstreek. Onder de stichting vallen zes scholen voor voortgezet onderwijs die als een ‘netwerk van scholen’ met elkaar verbonden zijn. De in totaal circa 5.000 leerlingen die de scholen dagelijks bezoeken, vormen een mooie afspiegeling van de samenleving. De stichting telt 700 medewerkers. Diversiteit, toegankelijkheid, sterk ontwikkelde identiteit en mooie tradities zijn woorden die de scholen van de stichting typeren en daarin ook onderling verbinden.
onderwijs
Fioretti College Hillegom is met 866 leerlingen en zo’n 130 medewerkers een bruisende moderne school. De school is groot in kleinschaligheid. Het onderwijsaanbod is breed: vmbo basis- en kaderberoepsgericht met de profielen: zorg & welzijn, techniek (PIE,BWI en M&T), dienstverlening en producten, mavo en mavo X-tra en havo leerjaar 1 en 2. Daarnaast wordt in samenwerking met het NOVA college mbo niveau 1 en 2 aangeboden.
Het is een school met een huiswerkvrije brugklas, persoonlijke aandacht voor de leerling, vele mogelijkheden en activiteiten (ook buiten de les), met mooie sportzalen en een danszaal. De missie van het Fioretti College Hillegom is duidelijk: Samen leren, ontdekken en ontwikkelen. Op het Fioretti College Hillegom mag je zijn wie je bent.
De school heeft oog voor het welbevinden van alle leerlingen. Er wordt maatwerk aangeboden waar dat kan en ondersteuning waar dat nodig is. Voor de leerling die extra wil sporten, dansen of zich creatief wil ontwikkelen, zijn er talentklassen. De verbinding wordt gezocht met ouders, het bedrijfsleven en de maatschappelijke organisaties in de regio. Actief burgerschap is zichtbaar in de cultuur van de school. Met plezier ontwikkelen de leerlingen hun kennis, vaardigheden en een adequate beroepshouding.
Elke leerling heeft een persoonlijke coach. Docenten en coaches werken met elkaar samen in een kleinschalig onderwijshuis onder leiding van een teamleider. De coach helpt een leerling bij het realiseren van de leerdoelen, de keuze van het vakkenpakket en de keuze van de vervolgopleiding. Naast de docenten en coaches is er een intern ondersteuningsteam op school dat leerlingen kan begeleiden. Tot dit team behoren bijvoorbeeld een dyslexiecoach, rekenspecialist, vertrouwenspersoon, trajectbegeleider of jeugd-en gezinsteam medewerker.
De kernwaarden van het Fioretti College Hillegom: ontwikkelen, plezier en verbinding vormen de basis van ieders handelen.
opdracht
Als directeur van deze school versta jij de kunst om de doorontwikkeling van het onderwijs en de organisatie goed te begeleiden en te zorgen dat zowel de cultuur als de structuur meebewegen op alle niveaus. Dit veranderproces vergt het maken van de juiste afwegingen en keuzes en het bewaken van de operationele processen. Het is nodig om alert te zijn op werkdruk en tempo van veranderingen. De balans vinden tussen vertrouwen geven en controle houden vraagt een gerichte focus van de directeur.
In een kleinschalig georganiseerde grote school zorg jij op basis van de drie kernwaarden (plezier, ontwikkeling en verbinding) voor meer onderlinge samenhang tussen de teams en de verschillende onderwijshuizen. Met breed inzicht in bestuurlijke verhoudingen ben je in staat op alle niveaus, zowel intern als extern, relaties op te bouwen en te onderhouden zoals met het basisonderwijs en het vervolgonderwijs.
Om de grote uitdagingen in het onderwijs ook in de toekomst goed aan te gaan is samenwerking, zoals tussen de verschillende scholen, essentieel. Het uitwisselen van kennis en ervaring, het afstemmen van het aanbod van profielen en onderwijsmethoden kunnen meer worden gestimuleerd. In de kenmerkende open cultuur en goede sfeer van het Fioretti College kan de ontwikkeling van een meer professionele cultuur wel een impuls gebruiken
De koers voor de komende jaren is uitgezet in een nieuw schoolplan voor het Fioretti College Hillegom en een nieuw strategisch beleidsplan voor de Stichting Fioretti Teylingen. Van de directeur van het Fioretti College Hillegom wordt verwacht dat hij adviezen en verbetervoorstellen op strategisch niveau aan het College van Bestuur doet over het ontwikkelen en uitvoeren van het beleid van de Stichting Fioretti Teylingen. Je neemt het initiatief om binnen de Stichting meer processen en inhoud onderling te delen.
profiel
Word jij de nieuwe directeur van het Fioretti College Hillegom?
Dan blijkt uit je sollicitatieformulier en je cv dat je
- ruime ervaring hebt als leidinggevende in het onderwijs
- ervaring hebt met het begeleiden van veranderprocessen
- ervaring hebt met financieel beheer en personeelsbeleid
- plezier hebt in het onderhouden van relevante netwerken
Na gesprekken met jou wordt duidelijk voor de benoemingsadviescommissie dat je met plezier aan mooi onderwijs wilt bouwen en dat je hoog scoort op de volgende eigenschappen:
Leiderschap: je neemt vanzelfsprekend de leiding en geeft op een duidelijke manier richting aan een team. Je zet mensen in op hun kwaliteit ook als deze nog in ontwikkeling is en zorgt dat doelen met succes worden bereikt. Je neemt rationele, realistische en gegronde beslissingen na het overwegen van alle beschikbare feiten en alternatieven. Je geeft en ontvangt graag constructieve feedback,, opleidingsmogelijkheden zodat mensen hun capaciteiten en talenten kunnen ontwikkelen en bent zelf een coachend leider.
Sturen op hoofdlijnen: je hebt een breed perspectief, je houdt vanuit een langetermijnvisie uiteenlopende mogelijkheden in gedachten bij het ontwikkelen van een toekomstbeeld voor de organisatie. In een school met een stevige structuur waar alle rollen zijn belegd hou jij het overzicht en bewaak je de missie en visie van de school. Je zorgt dat de organisatie in ontwikkeling blijft zodat het onderwijs de leerlingen adequaat voorbereidt op hun toekomst op de arbeidsmarkt of vervolgopleiding.
Empoweren: je stelt anderen in staat invloed uit te oefenen op hun taakuitvoering, je delegeert verantwoordelijkheden en bevoegdheden zodat medewerkers eigenaarschap ervaren. Je geeft anderen de vrijheid om initiatieven te tonen en geeft hen de mogelijkheden en bevoegdheden om taken naar eigen inzicht uit te voeren.
Communicatieve vaardigheden: je bent zichtbaar in de school, maakt makkelijk contact en participeert in activiteiten. Je beweegt met gemak en plezier in lokale netwerken.Je bent goed in staat te luisteren en stelt je oordeel uit. Je bent sensitief en handig in het omgaan met verschillende belangen en mensen. Je bevordert harmonie en consensus door diplomatiek optreden bij onenigheid en potentiële conflicten.
informatie
Ben je enthousiast geworden?
Kijk op https://www.fioretti.nl/hil/ en op https://www.stichtingfiorettiteylingen.nl/
Vraag meer informatie op via onderstaand formulier:
procedure
Overweeg je om te solliciteren?
De deadline voor deze procedure is verstreken. Je kunt niet meer solliciteren.
Belangrijk voor je agenda:
Voorrondegesprekken zijn gepland op dinsdag 11 april en woensdag 12 april.
De eerste gespreksronde met de benoemingsadviescommissie vindt plaats op vrijdag 14 april. De tweede ronde wordt gehouden op donderdag 20 april.
Een assessment (na de eerste ronde selectiegesprekken) en een referentieonderzoek maken deel uit van de procedure.
Aanstelling: tijdelijk met uitzicht op vast.
Startdatum: (uiterlijk 1 augustus)