vacature
HBM in Heemstede heeft een vacature voor een
directeur
die met hart en ziel gaat voor deze kleinschalige mavo
Functieomvang: 0.8-1.0 fte | Salarisindicatie: schaal 14 CAO-VO.
HBM is een van de zes scholen van Stichting IRIS.
organisatie
De Haemstede-Barger Mavo in Heemstede heet tegenwoordig HBM. Het is een prima plek voor actieve mavo-leerlingen die graag iedereen in hun omgeving kennen.
Het aanbod spreekt veel leerlingen aan:
- In de eerste klas doen alle leerlingen mee aan het Kunstplein, een carrousel voor beeldende vakken.
- Voor de sportliefhebbers is er het Sportprofiel met 4 uur extra sport en de mogelijkheid examen te doen in LO2.
- Binnenkort wordt ook het Ondernemersprofiel aangeboden. Hier leert de leerling alles wat nodig is om zelf een bedrijf op te starten en het is zelfs de bedoeling aan het eind van de vierde klas een eigen bedrijf te hebben.
- In samenwerking met het ECL biedt HBM ook een mavo/havo route aan.
HBM heeft een uitnodigend gebouw met goede ICT- en sportvoorzieningen in het centrum van Heemstede. Je zou denken: het is vast een echte dorpsschool. Maar dat is niet langer zo: een groot deel van de leerlingen komt uit Haarlem en de Haarlemmermeer.
Het HBM-magazine geeft een goed beeld.
Wat speelt er?
HBM had de reputatie van een veilige, degelijke, traditionele school. Dat maakte HBM een min of meer vanzelfsprekende keuze voor mavo-leerlingen uit de buurt. De concurrentie van kleine mavo’s en scholengemeenschappen met een interessant aanbod is in de afgelopen jaren echter flink gegroeid.
Nieuw team, nieuw aanbod
Dat vroeg om een impuls, een eigen aanbod dat past in deze tijd. HBM heeft een turbulente periode achter de rug. De noodzaak om een grote slag te maken wordt door iedereen gezien. Het deels jonge team is nog geen geoliede machine maar is enorm gedreven en enthousiast: dit schooljaar was 30% van de collega’s voor het eerst werkzaam op deze school.
Het aanbod is flink onder handen genomen. Passend bij de leerlingenpopulatie heeft het pedagogisch klimaat veel aandacht. Leerlingen weten waar ze aan toe zijn en ervaren dat als prettig.
Het team zit in een flow, de bereidheid om er iets prachtigs van te maken en van elkaar te leren neemt alleen maar toe. De ontwikkeling naar een professionele cultuur gaat snel. Het belang van goede samenwerking, afstemming, het delen van kennis en materialen wordt steeds meer gevoeld.
Verbinding met de omgeving
Deze dynamische school werkt nog aan een sterkere verbinding met de omgeving. Een klein enthousiast team is begonnen met het bezoeken van basisscholen in de regio. De leerlingen treden op als ambassadeurs op hun eigen basisscholen. Goede resultaten en veel aandacht voor alle mooie dingen die er gebeuren op de school zullen leiden tot een prima marktpositie.
Feiten en cijfers
Omvang: 378 leerlingen, 32 fte (ca. 40 medewerkers)
Managementstructuur: een directeur en twee teamleiders
Bestuurlijk: HBM maakt deel uit van IRIS, een ambitieuze groep van zes confessionele VO-scholen in de Haarlemmermeer en omgeving. De zes rectoren/directeuren en de bestuurder van IRIS vormen het IRIS Management Team, dat vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid staat voor het geheel. Samenwerking, uitwisselen van expertise en ervaringen van medewerkers op alle niveaus leiden tot dynamiek en kwaliteit.
De uitgangspunten van IRIS zijn goed verwoord in het “Het leren van morgen”. Leidraad van IRIS is: Verbinding tussen mensen – vertrouwen in elkaar – kansen grijpen – van elkaar leren – durven loslaten.
opdracht
De opdracht voor de nieuwe directeur HBM
U zorgt ervoor dat HBM zich blijft ontwikkelen tot een frisse, professionele mavo met een aanbod waar je voor omfietst. U motiveert medewerkers nieuwe wegen in te slaan. U zorgt voor een trots team: u stelt hoge eisen aan de kwaliteit van het onderwijs en het klimaat en vervult daarin een voorbeeldrol. U weet de school op de kaart te zetten in de regio. Tenslotte zorgt u voor een gezonde financiële huishouding.
profiel
Bent u de nieuwe directeur HBM?
Uit uw curriculum vitae en sollicitatieformulier blijkt dat u:
- Integrale leiderschapservaring heeft binnen het voortgezet onderwijs
- Verstand van mavo heeft en een inspirerende visie op mavo leerlingen
- Ervaring heeft met de positionering van een school.
In gesprekken met u wordt duidelijk dat uw visie op onderwijs toegevoegde waarde heeft voor HBM en dat u beschikt over de volgende kwaliteiten:
- Onderwijskundig leiderschap: u laat docenten ervaren dat hun werk belangrijk is en vraagt om een breed repertoire. Stilstaan is geen optie! U stuurt op groei, professionaliteit en kwaliteit van onderwijs in de breedste zin. U zorgt dat steeds duidelijk is waar uw school voor staat (pedagogisch, onderwijskundig en organisatorisch).
- Persoonlijk leiderschap: u zorgt ervoor dat leerlingen, ouders en medewerkers u kennen. U onderzoekt hoe zij de school ervaren en pikt signalen in een vroeg stadium op. U geeft ruimte en stelt eisen. U confronteert op een stimulerende manier. U vraagt en geeft feedback, reflecteert op uw eigen gedrag en stelt het bij. U motiveert anderen hetzelfde te doen.
- Verbindend vermogen: u heeft een zonnige kijk op het leven en steekt meer energie in mogelijkheden dan in problemen. U laat zien dat er altijd een gezamenlijk belang is en dat samenwerking loont, ook in bestuurlijk verband. U laat medewerkers voelen dat niemand alles kan en dat iedereen iets belangrijks heeft bij te dragen.
- Communicatieve vaardigheden: u vindt het vanzelfsprekend het gezicht van uw school te zijn. U onderhoudt met plezier contacten met interne en externe partijen. U ziet altijd kansen om te laten zien wat de meerwaarde van uw school is.
procedure
Overweegt u om te solliciteren?
U kunt tot uiterlijk woensdag 5 april 09.00 uur (ochtend) uw sollicitatieformulier met cv indienen bij Marike Jonker van Parcours Partners. U kunt alleen solliciteren met het sollicitatieformulier op deze site.
Belangrijk voor uw agenda:
Voorrondegesprekken zijn gepland op woensdag 12 april. De eerste gespreksronde met de benoemingsadviescommissie vindt plaats op dinsdag 18 april. De tweede ronde wordt gehouden op donderdagochtend 20 april.
Een cv-scan en een assessment kunnen deel uitmaken van de procedure.
informatie