vacature
Het Kaj Munk College in Hoofddorp
heeft met ingang van het nieuwe schooljaar een vacature voor een
RECTOR
die warm en duidelijk is
Functieomvang: 1.0 fte. | Salarisindicatie: schaal 15 CAO-VO.
Het Kaj Munk College is één van de zes scholen van stichting IRIS,
Christelijk Voortgezet Onderwijs in het zuiden van Noord-Holland.
organisatie
Het Kaj Munk College in Hoofddorp is een succesvolle innovatieve school voor mavo, havo en vwo die in de afgelopen jaren sterk is gegroeid. Dat komt onder andere door de interessante profileringen op het gebied van bèta met Science, Technasium en Bètadesign. Ook de aandacht die wordt besteed aan Kunst, Media en Cultuur maakt het onderwijs voor de leerlingen interessant. Er zijn veel extra activiteiten en wie een goed idee heeft, krijgt de kans dit te realiseren. De mavo is dit jaar uitgeroepen tot “excellente mavo”.
Schoolklimaat
Het succes van de school heeft ook te maken met het positieve klimaat. Leerlingen, ouders en medewerkers vinden de sfeer op school fijn: er is ruimte om te doen wat je belangrijk vindt en er is aandacht voor iedereen. De deur van de mentor of teamleider staat open voor wie iets wil bespreken. Het klimaat is warm, respectvol en duidelijk. Ondanks het grote aantal leerlingen (bijna 2000) is de sfeer kleinschalig. De school heeft twee moderne gebouwen op één terrein. Het Kaj Munk College is door de leerlingen uitgeroepen tot de meest sociaal veilige school van Nederland.
Leerlingbegeleiding
De leerlingbegeleiding is een sterk punt: de school heeft veel eigen experts waar leerlingen direct terecht kunnen, zonder wachtlijsten of bureaucratie.
Ontwikkeling van onderwijstalent
Het Kaj Munk College investeert in onderwijstalent. Van student tot senior docent wordt iedereen aangemoedigd zich blijvend te ontwikkelen. Het is een Academische Opleidingsschool. In de afgelopen jaren zijn veel nieuwe docenten in het team opgenomen. Zij voelen zich welkom en worden snel wegwijs gemaakt. Ze kunnen bij collega’s aankloppen en krijgen de gelegenheid hun eigen vorm te vinden. Dat geeft dynamiek en een levendige discussie over onderwijs. Het succes van het onderwijs is grotendeels gebaseerd op de vele experimenten die eraan vooraf gingen. Pilots, ‘proeftuintjes’ en onderzoeken horen er dus bij.
Autonomie en professionele ruimte
Autonomie is verankerd in de cultuur van het Kaj Munk College. Docenten voelen zich vrij en ervaren veel ruimte bij het inrichten van hun lessen. In 8 onderwijsteams concentreren zij zich op de ontwikkeling van hun leerlingen. Teams hebben veel ruimte om hun onderwijs vorm te geven en richten zich zo goed mogelijk op hun doelgroep. Men voelt zich zeer verantwoordelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van de leerlingen.
Lerende cultuur
Het Kaj Munk College kent een lerende cultuur en is voortdurend op zoek naar verbetering. Continu leren en verbeteren. Kansen hiervoor liggen er zeker. Valkuilen zijn er ook: de snelle groei, de veelheid van teams, de veelheid aan plannen en experimenten en de spreiding over twee gebouwen leiden tot steeds meer behoefte aan afstemming, eenduidig beleid en het vinden van gedeelde ankerpunten en focus op de onderwijskwaliteit. Maar … de gevoelde autonomie, informele sfeer, de mogelijkheid om snel stappen te kunnen zetten zonder bureaucratisch gedoe wil niemand kwijt.
Organisatiestructuur:
De rector geeft leiding aan 8 onderwijsteamleiders en een teamleider bedrijfsvoering.
Bestuurlijk:
Het Kaj Munk College maakt deel uit van IRIS, een ambitieuze groep van zes confessionele VO-scholen in de Haarlemmermeer en omgeving. De zes rectoren/directeuren en de bestuurder van IRIS vormen het IRIS managementteam , dat vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid staat voor het geheel. Samenwerking, uitwisseling van expertise en ervaringen van medewerkers op alle niveaus leiden tot dynamiek en kwaliteit.
De uitgangspunten van IRIS zijn goed verwoord in het “Het leren van morgen”. Leidraad van IRIS is: verbinding tussen mensen – vertrouwen in elkaar – kansen grijpen – van elkaar leren – durven loslaten.
opdracht
De opdracht voor de nieuwe rector
U bent zuinig op de autonomie en betrokkenheid van de medewerkers. Tegelijkertijd borgt u schoolbreed de onderwijskwaliteit en cultiveert u de ontwikkelingsgerichte cultuur, waarin talentontwikkeling van iedereen centraal staat.
U zoekt de balans tussen de innovatieve kracht van de school en de onderwijskwaliteit.
De rector van het Kaj Munk College is integraal verantwoordelijk voor de school, maakt deel uit van het IRIS managementteam en legt verantwoording af aan de voorzitter van het college van bestuur.
profiel
Past u in het profiel?
Uit uw curriculum vitae en sollicitatieformulier blijkt dat u beschikt over:
- Integrale leiderschapservaring binnen het (voortgezet of hoger beroeps-) onderwijs
- Een brede visie op onderwijs, leren en onderwijsconcepten
- Ervaring met het ontwikkelen van een kwaliteitscultuur
- Ervaring met de positionering van een school.
In gesprekken met u wordt duidelijk dat u een bij de cultuur passende bijdrage kunt leveren aan de confessionele grondslag van de school en dat uw visie op onderwijs toegevoegde waarde heeft voor het Kaj Munk College. U beschikt over de volgende kwaliteiten:
- Onderwijskundig leiderschap: u bent goed in staat verbanden te leggen en onoverkomelijke tegenstellingen in opvattingen over onderwijs en de uitvoering ervan bij de kop te pakken. U organiseert hierover een zorgvuldig debat in een goed gepland besluitvormingstraject, verbindt standpunten waar dat mogelijk is. U implementeert vervolgens herkenbaar en eenduidig beleid;
- Uitdagend leiderschap: u investeert in de effectiviteit van de individuele teamleiders en de collectieve schoolleiding. U helpt een ieder concrete doelstellingen te realiseren in een complexe omgeving. U verheldert situaties, prikkelt tot het vinden van oplossingen en passende strategieën en stimuleert leiderschap;
- Reflectie en inspiratie: u motiveert anderen na te denken over op het oog vanzelfsprekende keuzes en routines. U nodigt uit tot het delen van ervaringen en stimuleert een cultuur waarin dialoog leidt tot onderzoek, best practices en uitvoerbaar beleid;
- Communicatieve vaardigheden: u voelt zich thuis in een informele cultuur en bent meer van het gesprek dan van de papieren tijgers. Wat eenmaal wordt besloten legt u echter op een aansprekende manier vast. U hebt een goed gevoel voor tijdige en heldere communicatie naar alle bij uw school betrokken partijen.
procedure

Overweegt u om te solliciteren?
U kunt tot uiterlijk donderdag 18 mei 09.00 uur (ochtend) uw sollicitatieformulier met cv indienen. U kunt alleen solliciteren met het sollicitatieformulier.
Belangrijk voor uw agenda:
Voorrondegesprekken zijn gepland op maandag 29 mei. De eerste gespreksronde met de benoemingsadviescommissie vindt plaats op vrijdag 2 juni. De tweede ronde wordt gehouden op vrijdagmiddag 9 juni.
Een cv-scan en een assessment kunnen deel uitmaken van de procedure.