organisatie
De Michaëlschool in Boxtel is een SO/VSO-school (voorheen cluster 4) voor ca. 140 leerlingen van 8-20 jaar.
Er zijn 4 uitstroomprofielen:
– Economie,
– Zorg & Welzijn,
– Plant, Dier & Buitenwerk
– Techniek.
De school is verdeeld over twee gebouwen, gelegen op het terrein van De la Salle, een specialistisch orthopedagogisch behandelcentrum en een residentiële instelling voor jongeren vanaf 8 jaar met LVB en gedragsproblemen en/of psychiatrische problematiek. Het grootste deel van de leerlingen woont op de De la Salle.
In 2018 krijgt de school een nieuw gebouw: een unilocatie op hetzelfde terrein.
Het team (ca. 40 personen) vindt de onderlinge collegialiteit en bereidheid elkaar te helpen een groot goed.
Terugblik
De afgelopen jaren heeft de Michaëlschool behoorlijk moeten incasseren. De school kreeg te maken met krimp, het management wisselde vaak en dit leidde tot een weinig helder onderwijskundig beleid. De Inspectie kwam tot het oordeel ‘zwak’.
Inmiddels is er met twee interim teamleiders een onderwijskundige en pedagogische koers ingezet die leidt tot meer aandacht voor opbrengsten, meer duidelijkheid over de leerlijnen en gedeelde onderwijskundige uitgangspunten. Er zijn nieuwe collega’s gekomen om het team te versterken. Het staat een ieder helder voor ogen dat het niet alleen gaat om het welzijn van de leerlingen maar dat het de taak van de school is hun lerend vermogen optimaal te benutten.
Uitstroom naar de arbeidsmarkt en waar mogelijk richting vervolgonderwijs is het doel.
Ontwikkelpunten
Het team wil graag zo snel mogelijk een basisarrangement en zet met volle kracht in op de ontwikkeling van heldere leerlijnen, ontwikkelingsperspectieven en goede afstemming; binnen de school, met de zorginstelling en met de externe partners. Ook is er behoefte aan kaders en een beperkt aantal duidelijke, gedeelde en zinvolle schoolregels.
De professionele cultuur staat in de steigers, maar is nog niet voldoende geworteld.
Het uitdragen van een herkenbaar profiel binnen de regio is ook een belangrijk aandachtspunt.
Organisatiestructuur
De Michaëlschool is één van de vijf scholen van Saltho Onderwijs, die worden aangestuurd door een regiodirecteur. Saltho Onderwijs is één van twee onderwijsinstellingen die onder de paraplu van de Koraalgroep vallen.
Het team van de Michaëlschool wordt geleid door een teamleider. Dit is een cruciale functie. Daarom is deze functie opnieuw gewaardeerd en gaat schoolleider heten met de daarbij behorende salarisschaal (12, cao-PO) zodra de medezeggenschapsraad hierover advies heeft uitgebracht.
vacature
Wie gaat leiding geven aan de Michaëlschool in Boxtel?
Gezocht:
all-round schoolleider
die de ingeslagen ontwikkelingen doorzet en borgt
Deze is eindverantwoordelijk voor de school en legt verantwoording af aan de regiodirecteur van Saltho Onderwijs.
Functieomvang: 1.0 fte.
opdracht
In de komende jaren realiseert u met het team het best denkbare onderwijs voor leerlingen met LVB en complexe gedragsproblematiek. Het moet mogelijk zijn binnen 4 jaar in de regio op de kaart te staan als het expertisecentrum voor deze doelgroep.
Daarnaast begeleidt u de nieuwbouw en de verhuizing.
profiel
Past u in het profiel?
Uit uw curriculum vitae en sollicitatieformulier blijkt dat u beschikt over:
- Ruime leidinggevende ervaring in het onderwijs
- Deskundigheid op het gebied van onderwijs en zorg in het VSO / voormalig cluster 4
- Ervaring met de ontwikkeling van een professionele cultuur
- Ervaring met opbrengstgericht werken.
In gesprekken met u wordt duidelijk dat u een bijdrage kunt leveren aan de ontwikkeling van een gezamenlijk referentiekader binnen school en instelling en dat u beschikt over de volgende kwaliteiten:
- Onderwijskundig leiderschap: u houdt onderwijskundige en pedagogische doelstellingen op ieders netvlies. U weet hoe u een team geïnspireerd kunt houden om samen naar een herkenbaar doel toe te werken. U zet daarbij talenten en kwaliteiten van iedereen zo goed mogelijk in.
- Resultaatgerichtheid: u zorgt ervoor dat doelstellingen in een ambitieus maar haalbaar tempo worden gerealiseerd. Door uw heldere manier van organiseren wordt de aanwezige inzet optimaal benut.
- Verbindend leiderschap: u laat de teamleden ervaren dat zij ertoe doen en richt de organisatie zo in, dat ieders kwaliteiten bijdragen aan het succes van de leerlingen. U zorgt voor effectieve afstemming en het naleven van eenmaal gemaakte afspraken.
- Communicatieve vaardigheden: u heeft oog voor de belangen van alle partijen die betrokken zijn bij de school en zet in op het gezamenlijk belang. Door uw helderheid en betrouwbaarheid weet u mensen aan uw organisatie te binden.