Marike Jonker (1959) is vanaf 1985 actief als adviseur voor werving en selectie en sinds 1994 gespecialiseerd in onderwijsmanagement. Marike richtte in 1998 Parcours op vanuit haar overtuiging dat verregaande specialisatie het antwoord is op de vraag naar een betere dienstverlening die gelijke pas houdt met de ontwikkelingen in het onderwijs.
Marike studeerde Klinische Pedagogiek en rondde in 2001 de mastersopleiding ‘Strategisch management voor onderwijs en educatie’ (MEM TIAS) af.
Een school is een biotoop met allerlei op elkaar afgestemde organismen. Mensen maken met elkaar de school op allerlei manieren. Het is de kunst om bij vacatures te benoemen welke kwaliteiten en talenten nodig zijn om zo’n organisch geheel optimaal te laten functioneren. Pas als er voldoende diversiteit is, ontstaat een prikkelende omgeving waarin leerlingen zich op veel manieren kunnen ontwikkelen.
Onderwijs is in haar ogen een complex en uitdagend werkterrein. Ongeacht of je hierin nu les of leiding geeft, je moet er veel voor in huis hebben.